أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتديات كويك لووك ، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





كوميديا الأمهات والامتحانات

تتزايد المتاعب على السيدات في أوقات الامتحانات، فنجد الأمراض الجسدية مثل الصداع والقولون العصبي وأمراض القلب والضغط، ..



16-01-2017 08:48 مساء
Galal Hasanin
menu_open عضوية موثقة
مدير المنتدي
rating
الأوسمة:1
وسام الادارة
وسام الادارة
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 2008-08-27
رقم العضوية : 1
المشاركات : 12026
الدولة : Egypt
الجنس : ذكر
الدعوات : 27
يتابعهم : 4
يتابعونه : 53
الإجابات المقدمة: 4
مشاركات مكتبة الميديا: 219
قوة السمعة : 2886
موقعي : زيارة موقعي
التعليم : جامعي
الهواية : شعر
 offline 

MzU3NTM4MQ8080mom







 

تتزايد المتاعب على السيدات في أوقات الامتحانات، فنجد الأمراض الجسدية مثل الصداع والقولون العصبي وأمراض القلب والضغط، وهناك الجانب النفس حيث الضغط العصبي والتركيز الشديد طوال الوقت على الأطفال ومتابعة دروسهم، لكن لا تخلو هذه الفترة من مواقف بعضها مضحك وبعضها يقود إلى الجنون.




ربما يعجبك هذا أيضا



شاركت عدد من الأمهات "مصريات" أكثر المواقف التي سببت لهن الجنون فتقول ريهام الأم لطفلين "أكثر حاجة بتقهر أما أجي أراجع لابني مادة عليه فيها امتحان بكرة وألاقيه ناسي اللي بنذاكره طول السنة ساعتها ببقى عاوزة أضرب دماغي في الحيط".



بينما تقول ربا أم لمراهق في الصف الثالث الثانوي "كنت هلطم على وشي أما لقيت ابني بعد ما نزل ع الامتحان ناسي المقلمة بالأقلام والآلة الحاسبة وكل الأدوات.. كنت هتشل واللي تاعبني إني اكتشفتها متأخر كان الامتحان ابتدى من بدري وأما رجع سألته قالي ياماما دي حاجات تافهة اتصرفت، وأنا اللي كان هيجيلي ذبحة قلبية لحد مارجع".



أما نهى فتعاني وفقًا لقولها وتروي "أنا أيام الامتحانات بتبقى أيام سودة عشان بنتي بيجيلها حالة عصبية يوم الامتحان وبتفضل ترجع وتسخن ويجيلها مغص وديتها لأكثر من دكتور وقال الموضوع نفسي مع الوقت هيروح هي لسه في 3 ابتدائي وبيحصلها كده أومال في الثانوي بضطر أروح استناها قدام المدرسة بخاف لتتعب وبوصي المدرسين عليها بياخدوا بالهم منها بس بتبقى أيام مايعلم بيها إلا ربنا".



أما هاجر فترى أن تربية الذكور صعبة وغير محتملة خاصة أوقات الامتحانات فتقول "كنت بقول لابني في أولى ثانوي وراك امتحان إيه بكره يقوللي انجليزي انجليزي وبيذاكر انجليزي ويراجع وأنا راحة جاية عليه طول الليل والآخر طلع عنده امتحان رياضة، وجاي بكل بلاهة يقوللي اسكتي مش لقيت الامتحان كان رياضة كان هاين عليا ألطشه قلمين".



ومن جانبها ترى صفاء أن استيقاظ أطفالها وقت الامتحانات هو أصعب من الامتحان نفسه فتقول "بفضل أصحي في ولادي الثلاثة ساعة وكل أما واحد يصحى وأروح للتاني أرجع ألاقي الأول نام وأفضل ع الحال ده ساعة لحد ما أبوهم يقوم بشخطة واحدة يتنفضوا من على السراير".








وأما ريهام فطريقة المدرسات جعلتها تعاني فتقول "ميس الماث قبل حصة المراجعة أدت العيال ملزمة صعبة جدا والعيال اتفحتت فيها وبعد كدة قالت للعيال إنها ملهاش لزمة وخلتهم يذاكروا من كتاب المدرسة، كنت عاوزة أضربها".



​منقول عن:مصريات




:. كاتب الموضوع Galal Hasanin ، المصدر: كوميديا الأمهات والامتحانات .:


;,ld]dh hgHlihj ,hghljphkhj

 

عزيزي القارئ ضع رداً لنعرف هل نحن علي صواب أم خطأ
ونرجو الابلاغ عن أي رابط لا يعمل


 
 

تقييم الموضوع:
الرجاء تقييم الموضوع
توقيع :Galal Hasanin
Mr. Galal Hasanin

Expert Teacher of English Language
El-Malek El-Kamel High School
Mansoura Secondary School for Girls
Mansoura
01004004263




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
فيلم الحب بهدلة للكوميديان الرائع اسماعيل يس Galal Hasanin
0 3010 Galal Hasanin
كوميديا : هلوسة التليفزيون السوري Galal Hasanin
2 1405 Galal Hasanin

الكلمات الدلالية
كوميديا ، الأمهات ، والامتحانات ،


 







الساعة الآن 01:08 صباحا


وسوم المنتدى