أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتديات كويك لووك ، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





قصة هتحصل معاك

بأمانه الموضوع ده منقول وهى قصه انا لسه قارئها وحبيت ارفعها علشان هى مفيده لينا. . القصه بتقول انه . . . . صحيت من النو ..



24-12-2011 07:04 صباحا
عبد الرحمن وهيا
menu_open
فعال
rating
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 2010-11-09
رقم العضوية : 52709
المشاركات : 48
الدولة :
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 1-8-1994
يتابعهم : 0
يتابعونه : 0
قوة السمعة : 29
 offline 


بأمانه الموضوع ده منقول





وهى قصه انا لسه قارئها وحبيت ارفعها علشان هى مفيده لينا
.

.
القصه بتقول انه
.

.

.

.

صحيت من النوم فجأة

.

.

.

شفت نور غريب !!


المشكلة أن نور الغرفة مطفى


شفت الساعة على 3 ونص الفجر


طيب .. النور دا كله منين ؟؟؟


تفاجأت لما شفت يدي نصها بالجدار


طلعتها بسرعة وانا خايف جلست اشوفها


دخلتها مره ثانيه بالجدار .. تدخل !!!!!!!!


سمعت صوت ضحك


جلست التفت لقيت اخوي نايم !!!


قمت من السرير وانا خايف رحت اصحيه


بس مردش علي


رحت لغرفة أمي


أحاول أصحي أبوي


عايز حد يرد علي مردوش


رحت لأمي أحاول اصحيها فجأة قامت من النوم !!!!!


هي قامت من النوم بس ماكلمتنيش


كانت تسمي ' بسم الله الرحمن الرحيم ' وتكررها ..

صحت ابوي من النوم قالت له قوم قوم


عايزه اروح اطمن على الأولاد..


أبوي جاوبها باستغراب ' مش وقته خليني انام وبكرهـ يصير خير '


لكن باصرارها قام من النوم مستغرب وراحو سوى


جلست أصرخ أمي أبوي


بس محدش بيرد !!!


مسكت ثيابها علشان تسمعني


بس محستش !!!


فضلت امشي وراها لحد ما وصلت اوضه النوم


دخلو اوضه النوم وشغلو اللمبات


مكنتش تفرق معاي لأن الدنيا منوره أصلا


بسسس تفاجأت لما شفت شي غرييييييب


شفت جسمي !!!


أيوه جسمي انا


أبص في نفسي لقيتني بقيت اثنين


قلت في نفسي مين دا ؟ وكيف هذا يشبهني !!!


قعدت أضرب في نفسي عايز أصحى من الحلم الكئيييب دا


لكن مصحيتش


أبوي قال ' يالله شفتي انهم نايمين خلينا نمشي '


لكن أمي ما هديتش راحت عند اللي كان نايم مكاني


قالت محمد قووم محمد قووم رد علي


بس مردش !!!


حاولت أكثر من مرره وفجأة بدأت دمووع أبوى تتساقط


أبوى القوي اللى مشفتش في حياتي دموعه رأيتها اليوم


بدأ الصراخ يعلو المكان .. صحى أخي من النوم قال ' إيه اللى حصل '


أمي قالت له وهي تصرخ ' أخووك ماات محمد ماات ' وهي تبكي بحرقة


ازداد الصراخ


رحت لأمي قلتلها لا تبكي أنا هنا شوفيني!!


محدش بيرد علي ليييه


جلست أصرخ أنا موجووود شوفووو


بس مافي حد بيرررد


جلست أصرخ يااااارب يااااااارب يخلص الحلم اللي انا فييه


سمعت صوت يأتي من بعيد وكان يعلو شيء فشيء


حتى سمعت قوله تعالى : ((


لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد


لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ))


فجأة في اثنين مسكوني بس هما مش من البشر


خفت !!


جلست أصرخ أتركووني أتركووني


أنتو مييين ؟؟ عايزين منى إيه ؟؟


قالو : ' أحنا حراسك لحد القبر '


قلت أنا ممتش أنا حي


لييه تودوني القبر أتركووني !!


أنا أحس و أتكلم و أشوف لسى ممتش


ردو علي بابتسامه


قالو ' عجيب أمركم يالبشر تظنون أن الموت نهاية الحياة ولا تدرون أن ماكنتم تعيشون فيه هو حلم قصير ينتهي عندما تموتون '


مازالو يسحبون فى لحد القبر


واحنا بالطريق شفت ناس بتبكي وناس بتضحك و ناس بتصرخ


وكل واحد معاه اثنين زيي


سألتهم ليييه بيعملوا كده ؟؟


قالو ' الناس دول عارفين مصيرهم منهم من كان على ضلال '


قاطعتهم وانا خائف ' يعني بيروحو النار !!!! '


قالو ' نـعـم '


وأكملو حديثهم ' واللي يضحك هذا رايح الجنة '


رديت بسرعة ' وأنا رايح فيين ؟؟؟؟؟ '


قالو ' أنت كنت شويه تمشي صح و شويه تمشي خطأ


شويه تتوب وترجع اليوم الثاني تعصي وماكنت واضح مع نفسك


وهتفضل كده تايه '


قاطعتهم و أنا خائف ' يعني ايه يعنى انى هروح الناار '


ردو علي ' رحمة الله واسعة و الرحلة طويلة '


التفت وأنا خايف شفت أهلي أبوي عمي أخواني أقاربي كلهم


كانو حاملييني بصندوق رحت لهم جرى قلتلهم ' ادعو لي '


لكن مافي حد رد علي منهم من كان يبكي ومنهم من كان حزيين


رحت لأخوي قلت له انتبه من الدنيا وفتنتها لاتغريييك


كنت أتمنى لو أنه يسمعني


شدوني الملكيين لقبري ونوموني فوق جسدى


شفت ابي وهو يرمي التراب فوقي


شفت اخواني وهما يرمو التراب


شفت الناس كلها ترمي التراب فوقي


تمنيت لو اني مكانهم في الدنيا كنت توبت


كان صليت الفجر أمبارح


كان دعييت ربي كل يوم


كان جددت توبتي كل يوم


كان بطلت معااصي


جلست اصرخ ' يااانااااس انتبهووو تغرركم الدنيا '


تمنييت لو حد يسمعني


فهل سمعتني أنت ؟ ؟ ؟



:. كاتب الموضوع عبد الرحمن وهيا ، المصدر: قصة هتحصل معاك .:


rwm ijpwg luh;



عزيزي القارئ ضع رداً لنعرف هل نحن علي صواب أم خطأ
ونرجو الابلاغ عن أي رابط لا يعمل


تقييم الموضوع:
الرجاء تقييم الموضوع
توقيع :عبد الرحمن وهيا
3cd6105c2f
ربما يعجبك هذا أيضا



24-12-2011 10:18 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [1]
moustafa refaat
menu_open عضوية موثقة
مرشح للاشراف
rating
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 2008-09-29
رقم العضوية : 267
المشاركات : 1377
الدولة : EG
الجنس : ذكر
يتابعهم : 0
يتابعونه : 0
قوة السمعة : 385
موقعي : زيارة موقعي
 offline 
look/images/icons/i1.gif قصة هتحصل معاك
قصة رائعة
ربنا يحسن خواتيم اعمالنا ويتوفنا علي لا اله الا الله
توقيع :moustafa refaat



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
قصة حب حقيقة مش متوقعة MONALI
1 922 MONALI
بالصور دار مسنين تشهد قصة حب تنتهي بالزواج Galal Hasanin
1 685 Galal Hasanin
قصة احتفال جوجل بيوم الطفل العالمي 2016 Galal Hasanin
0 90 Galal Hasanin
ملف بسيط لترتيب احداث قصة 2ع ترم اول مراسل كويك لووك
0 69 مراسل كويك لووك
اجابات اسئلة كتاب المدرسة لقصة Gulliver الترم الاول Galal Hasanin
3 5084 Galal Hasanin

الكلمات الدلالية
قصة ، هتحصل ، معاك ،


 








الساعة الآن 02:20 صباحا


وسوم المنتدى